Digikanavissa onnistuminen asettaa brändille paineita olla kiinnostava. Helppoahan tuo, kun viestit globaalista superbrändistä tai teknologian uutuuksista, mutta entäs kun kyseessä on arkisen tylsä tuote, kuten maitopurkki tai leivinpaperi?
Muun muassa tämä kysymys nousi esille Digitalist Marketing Forum 2014 -tapahtumassa, joka keräsi taannoin noin 500 digitalistia Bio Rexiin pohtimaan sisältömarkkinointia, internetin tulevaisuutta ja alamme roolia tässä heiluvassa kaislikossa.
Sisältömarkkinoinnin asiantuntijat tarjosivat tapahtumassa ongelmaan lääkkeeksi kahta droppia: sisältö ja palvelu. Esitettiin jopa niinkin radikaali ratkaisu kuin palvelullinen sisältö! No jopas!
Miksi sisällön pitää palvella?
“Asiakas on kiinnostunut vain ja ainoastaan itsestään”, kiteytti Kubo Oy:n Matti Lintulahti tapahtuman paneelikeskustelussa. Markkinoijan tulee siis muuttaa toimintaansa pelkkien markkinointiviestien toitottajasta kohti monimuotoista asiakaspalvelijaa, joka tarjoaa ohjeita ja vinkkejä ennen kuin asiakas on niitä ehtinyt edes pyytää. Sisällön on oltava asiakkaalle hyödyksi ja sen tulee ratkaista hänen ongelmansa: sisällön täytyy saada hänet tuntemaan itsensä sankariksi.
Voiko sitten esimerkiksi koiranruoka olla kiinnostavaa, asiakkaalle hyödyksi ja saada hänet tuntemaan itsensä sankariksi? Vastaus tähän on kyllä, kyllä ja ehdottomasti.
Koiranruoalle tuhansia referenssejä ympäri internetiä
Oy MUSH Ltd on pietarsaarelainen koiranruoan valmistaja, joka tuottaa asiakkailleen palvelullista sisältöä. Heidän valmistamansa raaka koiranruoka ja sillä ruokinta (barffaus) oli alussa monelle koiranomistajalle täysin uusi käsite. Jotta asiakkaat saatiin löytämään ruokintametodi ja yrityksen tuotteet, MUSH loi koiranomistajille yhteisön jossa he voivat tutustua aiheeseen omilla ehdoillaan.
Barffauskokemukset on verkkopalvelu, jossa koiranomistajat voivat jakaa kokemuksiaan ja tietoaan raakaruokinnasta, tuotteista ja koiransa hyvinvoinnista. Yhteisön sisältö koostuu vapaamuotoisista tarinoista, kuvista ja videoista, joita asiakkaat voivat vapaasti jakaa eteenpäin. Yhteisön kautta MUSH onkin saanut tuotteilleen tuhansia referenssejä ympäri internetiä, joka on sisältömarkkinointia parhaimmillaan!
Asiakkaalle kiinnostava ja hyödyksi?
Barffauskokemukset ovat ehdottomasti suosituinta sisältöä MUSHin verkkosivuilla. Miksi? Yhteisö tarjoaa kaikkea sitä, mitä palvelullinen ja kiinnostava sisältö tarkoittaa kohderyhmälle: suloisia ja hellyyttäviä koiruuksia, muiden koiranomistajien kokemuksia, vastauksia kysymyksiin sekä ohjeita ja kannustusta uusille kuin myös kokeneillekin barffaajille.
Koirasi on sankari
Tarinassaan koiranomistaja saa kehua ja esitellä omaa rakasta lemmikkiään - tehdä siitä sankarin. Tämän lisäksi Barffauskokemusten tarinoita jaetaan sosiaalisissa medioissa sekä MUSHin että asiakkaiden toimesta. Tätä kautta asiakkaat löytävät yksittäisiä kirjoituksia, saavat lukea kertomuksia ja äänestää suosikkejaan. Tykätyimmät kirjoitukset palkitaan ruhtinaallisesti, milläpä muullakaan kuin MUSH-tuotteilla!
Ja mikä tärkeintä… Sisältömarkkinointi myy!
Positiiviset asiakaskokemukset Barffauskokemukset-yhteisössä ovat sitouttaneet MUSHin asiakkaat osaksi yrityksen päivittäisiä toimintoja, minkä lisäksi panostukset palvelevaan sisältöön näkyvät myös myynnissä. Kanavan ja sisältömarkkinointi-kampanjoiden buustauksella MUSHin myynti kasvoi viime vuonna huikeat 74 %.
PS. MUSHin verkkopalvelu ei palvele vain asiakkaita, mutta myös sidosryhmiä! Helsingin Yliopisto hyödynsi Barffauskokemuksia taannoisessa kyselytutkimuksessaan. Tiedote: http://www.mushbarf.com/sites/default/files/mush-barf-kokemukset-tiedote.pdf
Sofia Hakonen
Copywriter & PR Specialist, Genero Oy
Kaisa Komulainen
Search & Social Media Specialist, Genero Oy