Mitä on microcontent?
Verkkosivujen ja blogien maailmassa Google palkitsee sisällöntuottajan pitkästä ja loppuun hiotusta sisällöstä. Sosiaalisessa mediassa tilanne on kuitenkin hieman toisenlainen: näkyvyys ansaitaan nokkelalla, vakuuttavalla ja yksinkertaisella viestillä, jonka ymmärtäminen ei vaadi vastaanottajalta juurikaan keskittymiskykyä. Sosiaalisessa mediassa tankkiin tarvitaan siis microcontentia.
Microcontent eli pienimuotoinen postaus on lyhyt ja ytimekäs sisältö, joka räätälöidään käytettävään sosiaalisen median kanavaan sopivaksi. Sisältö voidaan jalostaa olemassa olevasta materiaalista, kuten infografiikasta tai videosta, tai luoda varta vasten kanavaan.
Microcontent voi olla esimerkiksi osuvalla copyllä varustettu kuva tai meemi, 5 sekunnin video, ote laajemmasta datasta, tiivistelmä infografiikasta, illustraatio, hyödyllisiä vinkkejä tai linkki brändistä kirjoitettuun artikkeliin.
Microcontentin viehätys perustuu koruttomuuteen ja mutkattomuuteen, joka luo kiinnostavan vastapainon ympäröivälle informaatiotulvalle. Pienimuotoinen sisältö kertoo nopeasti mistä on kyse, tarjoaa mahdollisuuden osallistua ja jakaa, mutta jättää portin auki lisätutkimuksille. Microcontent auttaa myös pidentämään muun materiaalin elinkaarta, sillä sen kautta olemassa oleviin sisältöihin on mahdollista viitata eri kanavissa, eri aikoina.
Viraali sisältö = oikea viesti oikeassa yhteydessä
Hyvä microcontent on nopea ja tehokas tapa tavoittaa kohderyhmä. Erinomainen microcontent voi sekoittaa koko internetin. Kun viesti lähtee kulkemaan kaverilta toiselle, tutulta tuntemattomalle, puhutaan viraalimarkkinoinnista.
Ihan mikä tahansa kuva ja tekstinpätkä satunnaisessa kanavassa ei kuitenkaan toimi. Jotta viesti osuu ja uppoaa, on tärkeää, että sisältö muotoillaan kanavan pelisääntöjen mukaan. Esimerkiksi Instagramissa tekstin rooli on toissijainen, Facebookissa rakastetaan sirkushuveja ja Twitterissä konteksti on kaikki kaikessa. Sama viesti voidaan jakaa useammassakin paikassa, mutta sisältö on muokattava kuhunkin kanavaan sopivaksi.
Case: Friends & Brgrs
Faneja: 4 000
Friends & Brgrsilla on ollut alusta asti selvää, että fanien kanssa jaetaan ilot ja surut. Tästä esimerkkinä Pietarsaaren ravintolassa valmistettu SM-tason burgeri.
Case: Mr. Panini
Faneja: 15 000
Halusimme esitellä Mr. Paninin rapeita ja meheviä panineja hieman uudella tavalla, minkä vuoksi otimme testiin kuvaan upotetut pelit ja leikit.
Case: Herra Snellman
Faneja: 45 000
Gallupit ja kysymykset ovat äärimmäisen tehokkaita microcontentin muotoja, varsinkin kun mukana on pieni palkinto tai muutaman sekunnin video.
Case: MUSH
Faneja: +100 000
Uskoisitko, että koiranruoka voi tuoda ihmiset yhteen? Kyllä vain, jos kyseessä on sydämellinen yhteisö, jossa lemmikeille tarjotaan vain parasta.
Piditkö tästä postauksesta? Jaa juttu ystävillesi!