Tiesitkö, että voit tehdä sähköpostilistoistasi kohderyhmiä ja kohdentaa niille mainoksia Facebookissa? Tässä postauksessa kerron, mitä sähköpostilistoista tehdyt kohderyhmät ovat, ja miten Facebook-mainonta on mahdollista kohdentaa heille.

Mitä ovat sähköpostilistoista luodut Facebook-kohderyhmät?

Facebookin Mukautetut kohderyhmät -ominaisuuden ansiosta voit kohdentaa viestisi aivan uudella tasolla. Voit käyttää listaa olemassa olevista asiakkaistasi tai kampanjoihisi osallistuneista henkilöistä, jotka jo tuntevat brändisi. Voit myös jättää nämä kohderyhmät mainonnan ulkopuolelle etsiessäsi täysin uusia asiakkaita. Voit tehdä mukautettuja kohderyhmiä sähköpostiosoitteista, puhelinnumeroista tai Facebookin käyttäjien UID- tai Facebook-sovelluksen käyttäjien ID-numeroista.

Seuraavaksi kerron muutamia ideoita, miten kohderyhmiä voi hyödyntää tehokkaasti. Mikäli haluat saavuttaa markkinointitavoitteesi, kannattaa listoja hyödyntää luovasti.

Näin teet Facebookissa sähköpostilistastasi kohderyhmän

1. Mene Facebookin Power Editoriin Kohderyhmät-välilehdelle.

2. Klikkaa Luo yleisö -painiketta ja valitse pudotusvalikosta Mukautetut kohderyhmät.

3. Lisää kohderyhmällesi nimi ja valitse minkä tyyppisen tiedoston aiot ladata.

Uutiskirje_yleiso

4. Lataa sähköpostilistasi palvelimelle .txt- tai .csv-muodossa ja klikkaa Luo-painiketta.

Tämän jälkeen Facebook etsii sähköpostilistasi perusteella kohderyhmääsi kuuluvia käyttäjiä. Tähän voi kulua muutama tunti listan koosta riippuen. Kun lista on läpikäyty, voit alkaa käyttämään uutta kohderyhmääsi kampanjoissasi.

Näin lisäät uuden kohderyhmän kampanjaasi

1. Mene Facebookin Power Editoriin.

2. Luo mainos ja valitse Kohderyhmä -> Lisäasetukset

3. Kirjoita kohderyhmäsi nimi Mukautetut kohderyhmät -kenttään.

Muutamia ideoita kohderyhmien käyttöön Facebook-mainonnassa

Jos olet kokenut sähköpostilistojen rakentaja, keksit varmasti paljon ideoita, miten voit hyödyntää sähköpostilistoihin perustuvia kohderyhmiä. Seuraavaksi kuitenkin muutamia valmiita ideoita, miten voit kohdentaa mainoksia erityyppisille kohderyhmille.

Kaikki uutiskirjeen tilaajat

Uutiskirjeen tilaajista kannattaa luonnollisesti luoda kohderyhmä. Voit käyttää tätä kohderyhmää kohdentaaksesi osuvia mainoksia ihmisille, jotka ovat jo kiinnostuneet brändistäsi. Voit esimerkiksi lisätä uutiskirjeen tarjouksia Facebook-mainoksiin muistuttaaksesi tilaajiasi niistä.

Uutiskirjeen tilaajat, jotka ovat jo ostaneet tuotteitasi → Asiakasrekisterin hyödyntäminen

Luo kohderyhmä nykyisistä asiakkaistasi saadaksesi lisää konversioita. Nämä ihmiset pitävät jo valmiiksi brändistäsi ja ovat jo ostaneet tuotteitasi, joten he ovat erinomainen kohderyhmä lisämyynnille. Tee osuva mainosteksti ja erikoistarjouksia nykyisille asiakkaillesi. Muista kehottaa heitä myös liittymään Facebook-sivusi tykkääjiksi, mikäli he eivät vielä ole sivustasi tykänneet.

Uutiskirjeen tilaajat, jotka eivät ole vielä tilanneet mitään

Jos sinulla on sähköpostilista, jossa on uutiskirjeesi tilaajat tai kilpailuusi osallistujat, voit erottaa siitä jo asiakasrekisteriisi kuuluvat henkilöt, ja käyttää jäljelle jäävää listaa. Tähän listaan kuuluvat henkilöt, jotka eivät ole vielä ostaneet tuotteitasi. Kun teet tästä listasta kohderyhmän, voit tehdä suoraan potentiaalisille asiakkaille suunnattuja mainostekstejä saadaksesi heistä uusia asiakkaitasi. Hehän ovat jo aiemmin osallistumisellaan tai tilauksellaan osoittaneet olevansa kiinnostuneita brändistäsi.

Lue lisää aiheesta Facebook-mainonta.

Kirjoittaja

Jonathan Björkskog

Jonathan Björkskog

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.