Tavoita nuoret Instagramissa
Instagram on täydellinen markkinointikanava nuoren kohderyhmän tavoittamiseen. Nyt jo 4-vuotiaalla Instagramilla on maailmanlaajuisesti yli 300 miljoonaa käyttäjää ja sovelluksessa jaetaan päivittäin yli 70 miljoonaa kuvaa ja videota. (Lähde: blog.business.instagram.com/)
Suomessa Instagram on hurmannut nopeasti alle 25-vuotiaat käyttäjät
Tänä päivänä lähes puolet suomalaisista 15-24-vuotiaista nuorista käyttävät Instagramia aktiivisesti. (DNA Somebarometri 6.3.2015.)
Brändillä onkin Instagramissa loistava mahdollisuus jakaa tarinoita ja inspiroida käyttäjiä kuvien, lyhyiden videopätkien ja kekseliäiden hashtagien avulla. Instagram-markkinointi on täydellinen kanava microcontentin jakamiseen.
Onnistunut Instagram-markkinointi
Seuratuimpien suomalaisten brändien top 100 -listalla on paljon urheilijoita ja artisteja, mutta sijoituksissa on myös kansainvälisiä brändejä, kuten Marimekko ja Iittala. Nämä vahvat suomalaiset brändit inspiroivat Instagram-seuraajiaan esimerkiksi sisustukseen ja muotiin liittyvillä kauniilla kuvilla. Suomalaiset kulttibrändit Karhu running ja Karhu Sneakers jakavat innostavia kuvia lenkkimaastoista Suomen kauniissa luonnossa sekä kuvia lenkkitossuista, suomalaisesta arkkitehtuurista ja Karhun myymälöistä ympäri maailmaa.
Aito ja autenttinen sisältö ja “live the brand” ovat tärkeimpiä asioita onnistuneessa Instagram-markkinoinnissa.
Friends & Brgrs myy burgereita ja rakentaa brändiään Instagramissa
Friends & Brgrs on kasvanut Suomessa nopeasti yhdeksi puhutuimmista hampurilaisravintoloista jakamalla tarinaansa aktiivisesti Instagramissa ja muissa kanavissa. Kaikkihan pitävät hampurilaisista ja erityisesti tuoreista, paikallisista raaka-aineista tehdyistä hampurilaisista. Friends & Brgrs:in fanit ovat ladanneet Instagramiin tuhansia kuvia, joiden kautta Friends & Brgrs on tavoittanut jo satoja tuhansia nuoria. Instagram on otettu huomioon brändäyksessä ja pakkaussuunnittelussa niin hyvin kuin mahdollista. Esimerkiksi ravintoloiden seinälaatat on valittu kuvaukseen sopiviksi, pakkaukset sisältävät lyhyitä brändiviestejä ja niistä löytyy myös #friendsandbrgrs -hashtagi.
Friends & Brgrs:in Instagram-tilillä julkaistaan aitoja kuvia, joissa ei ole käytetty filttereitä. Sama filtteritön periaate koskee myös muuta viestintää. Burgerit ovat hyvännäköisiä myös todellisuudessa, joten ne sopivat hyvin Instagram-markkinointiin. Friends & Brgrs:in Instagram-kuvissa vilahtelevat tuotteet, henkilökunta ja valmistusvaiheet samaan tapaan kuin kuvissa joita jaetaan ystäviltä ystäville.
Hyvä esimerkki siitä, kuinka Instagram on vaikuttanut Friends & Brgrs:in myyntiin on se, kuinka lasten vanhemmat menevät Friends & Brgrs:iin ensimmäisen kerran silloin kun perheen nuoriso saa valita ravintolan. Teinit ovat kertoneet vanhemmilleen kaiken siitä, kuinka Friends & Brgrs käyttää paikallisia raaka-aineita ja valmistaa ruoan itse alusta loppuun omassa keittiössä. Näin Friends & Brgrs:in bränditarina leviää Instagramin kautta suusanallisesti ystävältä ystävälle ja lapsilta vanhemmille. Tämä on yksi tärkeä syy siihen, miksi Friends & Brgrs:sista on tullut ravintola jossa on aina jono.
Tärkeintä Instagram-markkinoinnissa on se, että keskittyy viestimään siitä, mitä brändi todella on ja siitä mistä kohderyhmä brändissä erityisesti tykkää. Instagram ei sovi kanavaksi kaikille brändeille ja sitä kannattaakin hyödyntää lähinnä valokuvauksellisilla aloilla, kuten muodissa, ruoassa, matkailussa ja urheilu- ja fitness-tuotteissa. Myös B2B-brändi voi onnistua Instagramissa ja näin käy erityisesti silloin, kun kyseessä on maailmanlaajuinen brändi.
Haluaisitko hyödyntää Instagram-markkinointia brändäyksessä? Ota yhteyttä Generoon, niin tehdään yhdessä suunnitelma jolla onnistut!