Google ei näytä enää Adwords-mainoksia hakutulossivun oikeassa reunassa. Muutos astui voimaan maailmanlaajuisesti viime perjantaina eli 19.02.2016. Jatkossa Google-mainokset näkyvät vain hakutulossivun ylä- ja alareunassa ja yläreunan mainospaikkojen määrä vaihtelee kolmesta neljään. Alareunaan jää kolme mainospaikkaa, joten kokonaisuudessaan mainosten määrä hakutulossivulla laskee yhdestätoista seitsemään.
Mitä merkitystä tällä on Google Adwords -mainonnan ja SEO:n kannalta?
Suomessa tavallinen käyttäjä näkee oikeassa reunassa enää vain Googlen tietoiskuja (Knowledge Graph Boxes), joten hakusivusta tulee huomattavasti siistimpi. Todennäköisesti muutos nostaa Adwordsin keskimääräisiä klikkihintoja, koska kilpailu neljästä parhaasta mainospaikasta kovenee. Lisäksi Google määrittelee jatkossa mitkä haut ovat “highly commercial” eli ansaitsevat saada neljä mainospaikkaa yläreunaan.
Orgaaniset hakutulokset laskevat yhden askelman alaspäin kun haku on “highly commercial”, joten hyvät sijoitukset SEO:ssa ovat entistä tärkeämpiä.
Miksi muutos tehtiin?
Oikean reunan mainosten poistaminen ainakin yhtenäistää Googlen desktop- ja mobiilisivujen ilmettä. Lisäksi Googlen mukaan uusi hakutulossivu on suunniteltu erityisesti “highly commercial” -hakuja ajatellen. Uudessa layoutissa voidaan tarjota käyttäjille entistä relevantimpia hakutuloksia ja mainostajille parempia tuloksia.
Lähteet ja lisää aiheesta:
http://searchengineland.com/google-no-ads-right-side-of-desktop-search-results-242997