Lisäämällä Google Analyticsin verkkokauppasivustollesi voit seurata mistä kävijät tulevat ja mitä he sivustollasi tekevät. Lisäksi ottamalla käyttöön verkkokaupan seurannan voit selvittää kunkin yksittäisen kävijän todellisen rahallisen arvon.

Google Analytics arvioi kävijöitä verkkokaupan seurannalla

Kun Google Analytics näkee tuotteiden hinnat ja ostajat sekä ostomäärät, pystyy se määrittelemään arvon jokaiselle sivustolla vierailevalle yksittäiselle kävijälle.

toiset kävijät ovat arvokkaampia kuin toiset

Näet helposti millaiset kävijät ovat juuri sinulle arvokkaimpia. Tulevatko he sivuillesi jonkin keskustelupalstan kautta? Vai Facebookista tai muusta sosiaalisesta mediasta? Vai päätyvätkö he kenties sivustollesi suoraan Googlen hakutulosten perusteella? Viimeksi mainitun ryhmän kohdalla näet myös mitä sanaa hakemalla he ovat sivustollesi ohjautuneet.

hyödynnä saamaasi dataa

Tämä lienee sanomattakin selvää. Kun tiedät millaiset kävijät ovat arvokkaimpia, voit helposti jatkossa panostaa toimenpiteisiin, joiden avulla saat lisää juuri tällaisia kävijöitä sivustollesi.

Selvitä kannattaako sinun panostaa Google Adwords-mainontaan

Kun tiedät tarkan arvon hakukoneesta saapuvalle kävijälle ja tämä arvo on suurempi kuin mitä maksaisi “ostaa” kävijä Google AdWordsin avulla, voit periaatteessa ostaa niin paljon klikkihintaisia kävijöitä AdWordsista kuin haluat ja jäädä silti voitolle. Saatat jopa huomata, että mitä enemmän klikkihintaisia kävijöitä ostat, sitä enemmän teet voittoa. Tätä on kuulemma se paljon puhuttu ROI.

Esimerkkejä asian selventämiseksi

Esimerkki 1: Huomaat, että yhdeltä keskustelupalstalta tulevat kävijät ovat arvoltaan 0,41 € / kävijä ja toiselta palstalta tulevat 0,76 € / kävijä. Täten voinet helposti päätellä kumpaan näistä kahdesta sinun kannattaa jatkossa panostaa saadaksesi lisää kävijöitä.

Esimerkki 2: Saat selville, että tyypillisen kävijän arvo on 0,79 €. Google AdWordsin kautta toimialallasi yksi kävijä maksaa keskimäärin 0,46 €. Voit siis ostaa niin paljon kävijöitä kuin haluat AdWordsin avulla ja tehdä silti voittoa. Ja mikäli onnistut optimoimaan AdWords-kampanjasi ja alentamaan täten klikkihintaa, voit saavuttaa jopa entistä enemmän tuottoa.

Tässä tiivistettynä se, miten helposti erilaista arvokasta tietoa verkkokaupasta voi saada irti, kun se siihen on linkitetty Google Analytics seuranta.  Jos haluat tietää lisää, aloittaa oman verkkokauppasi seurannan tai AdWords-kampanjan, älä epäröi ottaa yhteyttä meihin!

 

 

Kirjoittaja

Jonathan Björkskog

Jonathan Björkskog

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.