Kun etsit jotain hakukoneesta, saat vastaukseksi kahdenlaisia tuloksia: luonnollisia hakutuloksia sekä maksettuja mainoksia.

Mainokset (sinisellä) sijoittuvat hakukoneessa ylös ja oikealle. Luonnolliset tulokset puolestaan näiden väliin (punaisella).

hakuesimerkki

Näin hakukone järjestelee hakutuloksia

Google-hakukone järjestelee kirjoittamaasi hakua vastaavat luonnolliset hakutulokset kolmen periaatteen mukaan:

  1. Relevanssi. Googlen algoritmi käy hakua vastaavat sivut läpi, arvioi niiden sisällöt ja asettelee tulokset järjestykseen sen mukaan, minkä epäilee olevan käyttäjälle kiinnostavinta.

  2. Sivun voima. Sisällön ohella Google luokittelee sivuja eri vahvuusluokkiin. Pienellä blogilla saattaa olla enemmän merkitystä haun kanssa, mutta voimakkaampi esim. viranomaisten sivusto kiilaa sen ohi.

  3. Sivuston tekniikka. Jotta Google ylipäätään hyväksyy sivuston listoilleen, tiettyjen teknisten yksityiskohtien on oltava kunnossa. Sivuilla on myös mahdollista tehdä pieniä viilauksia, joiden kautta ymmärrettävyys ja löydettävyys paranevat edelleen.

Mitä tarkoittaa sivun voima?

Sivun voimasta on monia mielipiteitä ja termejä. Käytämme tässä yhteydessä ilmaisua “voima”, sillä se on yksinkertaisin tapa selittää Googlen pisteytysjärjestelmää.

Google paljastaa tuskin koskaan kaikkia sivun voimaan vaikuttavia tekijöitä, mutta suurimmat tiedossa olevat ovat:

  1. Linkit sivulle. Verkkosivulle ohjaavat ulkoiset linkit ovat Googlelle aina positiivinen merkki. Ulkopuoliselta taholta ansaittu linkki on osoitus siitä, että joku on pitänyt sivun sisällöistä ja antanut sille oman äänensä järjestelykilpaan.

  1. Linkkien laatu. Vain linkkien määrä ei yksin riitä Googlelle, vaan niiden täytyy olla myös laadukkaita. Jos linkin antaneella sivulla on paljon voimaa, se antaa boostausta myös linkatulle sivulle. Voimakkaita sivuja ovat esimerkiksi virkavallan sivut, suuret yritykset, järjestöt, aikakauslehdet, uutisportaalit sekä suuret blogit. Muistathan kuitenkin, että linkki oman aihepiirin sivustolta on aina arvokkaampi kuin satunnainen linkki.

  1. Brändi. Vahva brändi on aina kilpailuetu Googlen silmissä. Siksi erottuva brändi saakin hieman lisänostetta hakutuloksia ajatellen.

  1. Sosiaaliset signaalit. Puhutaanko sinusta muualla netissä? Myös nämä viitteet auttavat kartuttamaan pistesaalista Googlelta.

  1. Lukemattomat pienet yksityiskohdat, joita kehittämällä hakukone ymmärtää sivun sisältöä paremmin. Lisätietoa luvassa myöhemmissä postauksissa.

Miksi hakutuloksia järjestellään?

Kun Google perustettiin, hakukoneet järjestivät tuloksiaan tekstien ja mainostajien panostuksien mukaan. Googlen mielestä tämä oli ongelmallista: koska hyvän position perusteena oli vain teksti, moni spämmäsi avainsanaa sivuille niin monta kertaa, että lopputulos oli täysin lukukelvoton. Myös mainosraha sotki tuloksia, sillä eniten maksanut pääsi ylös – huolimatta siitä mitä käyttäjä oli etsimässä.

Paremman käyttäjäkokemuksen takaamiseksi Google erotteli luonnolliset hakutulokset mainospaikoista sekä loi algoritmin, jolla tuloksia saatiin loogiseen järjestykseen. Roskasivujen karsimiseksi Google loi myös tarkat pelisäännöt sivujen ylläpitäjille: rikkurit saattavat pahimmillaan pudota pois koko hakukoneesta. Käyttäjäkokemukseen panostaminen on ollut Googlelle merkittävä kilpailuvaltti, ja moni hakukone onkin myöhemmin vaihtanut vastaavaan järjestelmään.

Maksulliset paikat – Google Adwords

Vielä muutama sana maksullisista paikoista eli hakusanamainonnasta. Google Adwords on Googlen tapa ansaita rahaa. Adwordsin kautta luotavat mainokset ovat täysin itsenäinen osa Googlea, joka ei vaikuta luonnollisiin hakutuloksiin tai kilpaile niiden kanssa. Mainostajat kilpailevat keskenään huutokaupan tapaan aina kun käyttäjä tekee haun: kukin mainostaja on antanut oman tarjouksensa kyseisestä avainsanasta ja parhaan tarjouksen tehnyt pääsee ylimmäksi. Adwords on nopea tapa lisätä liikennettä, mutta jos verkkosivuilla ei ole tehty hakukoneoptimointia, liikenne katoaa heti kun vedät rahat pois.

Hakukoneoptimointi parantaa sijoitusta Googlessa. Lue alla olevista postauksista, kuinka sitä tehdään käytännössä:

Näin kirjoitat hakukoneystävällistä tekstiä

Verkkosivuston tekniset yksityiskohdat kuntoon

Generon hakukoneoptimoinnin palvelut

LATAA ILMAINEN SEO-OPAS

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä? Kokosimme avuksesi 10 helppoa käytännön SEO-ehdotusta, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS

Kirjoittaja

Jonathan Björkskog

Jonathan Björkskog

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.