MITKÄ YRITYKSET KÄYTTIVÄT ENITEN BUDJETISTAAN ADWORDS-MAINONTAAN SYYSKUUSSA 2016?

Teemme kuukausittain pienen analyysin Suomen suurimmista AdWords-mainostajista (Katso muiden kuukausien suurimmat mainostajat tästä). Listalla on 100 sivustoa, jotka käyttivät eniten rahaa AdWords-mainontaan syyskuussa 2016. Syyskuussa analysoimme top 10 listat kolmelta kuukaudelta: heinä-, elo- ja syyskuulta. Top 100-listan löydät postauksen lopusta.

Top 100-sivustot vaihtelevat kuukausittain verrattuna aikaisempiin listoihin eli sivustojen esiintyminen listalla vaihtelee koko ajan. Esimerkiksi elokuussa listalla oli 84 samaa sivustoa kuin syyskuussa, toukokuussa samoja oli 70 kpl ja maaliskuussa 69 kpl verrattuna syyskuun listaan.

Kymmenen uutta sivustoa nousi top 100 –listalle verrattuna sekä elokuuhun että heinäkuuhun. Matkailu- ja pankkialalta on edelleen paljon sivustoja listalla, kuten myös sivustoilta, jotka myyvät vaatteita tai joilla on nettikauppa.

 

Miten listan 10 isoiNTA sivustoA ovat muuttuneet?

Listan loppuosa vaihtelee useammin kuin kärjessä olevat sivustot. Viime kuukauden ajalta on kuitenkin nähtävissä kiinnostavia muutoksia. Kun verrataan syyskuun listaa elokuun listaan, niin jopa kahdeksan sivustoa on samoja, mutta heinäkuuhun verrattuna on vain puolet näistä sivustoista on samoja.

Mitkä sivustot top 10-listalla ovat samoja heinä-, elo- ja syyskuussa? Mitkä ovat pienentäneet budjettiaan?  Heinä-, elo- ja syyskuun yhteenvedossa tulee esille, että neljä sivustoa on pysynyt kärjessä jo kolme kuukautta: ebookers.fi, booking.com, banknorwegian.fi ja trivago.fi. Tästä voidaan päätellä, että nämä yritykset käyttävät ison osan markkinointibudjetistaan AdWords-mainontaan. Syyskuun listalla on myös yksi ”uusi” sivusto, eli yksi sivusto joka ei ollut mukana heinä- tai elokuussa. Tämä sivusto on credit24.com, joka oli syyskuussa sijalla 10.

 

top10mainostajat

 

Mitä voidaan PÄÄTELLÄ top 10 -listalta verrattaessa elokuun listaan?

Yhden kuukauden jälkeen kärjessä oleville AdWords-mainostajille on tapahtunut seuraavia asioita:

  • Kahdeksan sivustoa on samoja molemmissa listoissa: ebookers.fi, booking.com, banknorwegian.fi, sonera.fi, trivago.fi, huuto.net, ilmainensanakirja.fi ja vertaa.fi
  • Kaksi sivustoa on lisännyt AdWords-budjettiaan, ja löytyvät siksi syyskuun top-listalta mutta eivät sitä edeltävältä listalta. Nämä sivustot olivat elokuun top 100-listassa muita alempana, travellink.fi oli sijalla 26. ja credit24.fi sijalla 47.
  • Useammat sivustot ovat muuttaneet sijaintiaan yhdellä sijainnilla, mutta sonera.fi on noussut elokuun sijalta 9. syyskuun sijalle 4.
  • Supersaver.fi (#24 syyskuussa) ja matkavaraukset.fi (#49 syyskuussa) putosivat kärjestä syyskuussa eli ne vähensivät AdWords-budjettiaan.
  • Banknorwegian.fi pysyi samalla kolmannella sijainnilla (myös heinäkuussa).

Mitä voidaan päätellä top-listalta verrattaessa heinäkuun kärkilistaan?

Seuraavat asiat tiivistävät muutokset, jotka voidaan päätellä verrattaessa syyskuun suurimpien AdWords-mainostajien kärkilistaa heinäkuun listaan:

  • Puolet sivustoista on samoja: ebookers.fi, booking.com, banknorwegian.fi, trivago.fi ja travellink.fi
  • Sivustot, jotka löytyvät heinäkuun listalta, mutta eivät ole mukana syyskuun listalla: ticket.fi, suomilimiitti.fi, zapmeta.com, op.fi ja gigantti.fi
  • Banknorwegian.fi pysyi koko ajan samalla kolmannella sijalla (myös elokuussa).
  • Sonera.fi (#14 heinäkuussa), huuto.net (#12 heinäkuussa), vertaa.fi (#11 heinäkuussa), ilmainensanakirja ja credit24.fi (#73 heinäkuussa) eivät olleet mukana top 10 -listalla heinäkuussa, mutta ovat siellä syyskuussa.
  • Ilmainensanakirja.fi ei ollut lainkaan mukana top 100 –listalla heinäkuussa, josta voidaan päätellä, että tämä sivusto on lisännyt hakukonemainontaansa tämän kuun jälkeen ja pysynyt mainonnassa samalla tasolla ainakin elo- ja syyskuun aikana.

Listan muutokset vaihtelevat siis enemmän heinäkuuhun verrattuna, kuin elokuuhun verrattuna. Se, miten yritykset käyttävät markkinointibudjettiaan hakukonemainontaan riippuu eri asioista. Esimerkiksi markkinointibudjetti saattaa vaihdella kuukausittain (tai riippua käynnissä olevista kampanjoista) ja/tai yritys ei ole optimoinut mainontaansa.

 

TOP 100-LISTA, SUURIMMISTA ADWORDS-MAINOSTAJISTA:

ebookers.fi
booking.com
banknorwegian.fi
sonera.fi
trivago.fi
huuto.net
travellink.fi
ilmainensanakirja.fi
vertaa.fi
credit24.com
zalando.fi
hotels.com
izito.com
posti.fi
fortum.fi
finnmatkat.fi
aurinkomatkat.fi
tjareborg.fi
ticket.fi
ellos.fi
momondo.fi
valio.fi
supersaver.fi
hobbyhall.fi
credigo.fi
gigantti.fi
autotalli.com
ray.fi
hbonordic.com
norwegian.com
oikotie.fi
ikea.com
kilpailuttaja.fi
nissan.fi
veikkaus.fi
vikingline.fi
scandichotels.fi
verkkokauppa.com
hongkong.fi
dna.fi
office.com
op.fi
rentalcars.com
wwf.fi
saunalahti.fi
eckeroline.fi
sanomakauppa.fi
matkavaraukset.fi
netrauta.fi
suomilimiitti.fi
boozt.com
tallinksilja.fi
popvakuutus.fi
if.fi
risicum.fi
watson.fi
vertaaensin.fi
netistalainaa.fi
lidl-reseptit.fi
valmennuskeskus.fi
lahitapiola.fi
taloon.com
suomalainen.com
holidayclubresorts.com
redfoxsanakirja.fi
varusteleka.fi
apollomatkat.fi
lampoykkonen.fi
samsung.com
pampers.fi
viaplay.fi
google.com
visma.fi
skyscanner.fi
oral.fi
ege.fi
s-pankki.fi
etuovi.com
lomamatkat.fi
zervant.com
xxl.fi
elisa.fi
ifolor.fi
lenson.com
microsoftstore.com
jollyroom.fi
limiitti.fi
matkapojat.fi
nordea.fi
laattapiste.fi
avointyopaikka.fi
tripadvisor.fi
nordcredit.fi
spot-a-shop.fi
ferratum.fi
k-ruoka.fi
microsoft.com
euroloan.fi
e-kontakti.fi
vistaprint.fi

 

Lähde: Tiedot tulevat SEMRush-työkalusta ja niitä päivitetään kuukausittain. Lista on järjestetty suurimman arvioidun mediakulutuksen mukaan, eli mukana ovat mainostajat joilla on työkalun mukaan isoimmat Adwords-budjetit.

 

KIINNOSTAAKO TEHOKAS GOOGLE ADWORDS MAINONTA? OTA YHTEYTTÄ!

Olemme tehneet menestyksekästä Google Adwords -hakusanamainontaa useille asiakkaillemme sekä Suomessa että Ruotsissa ja kaikki SEM-asiantuntijamme ovat Google sertifioituja osaajia. Genero on Google Partner kumppanitoimisto.

partner

Tutustu Generon Google Adwords -palveluihin ja ota yhteyttä!

 

Kirjoittaja

nine

nine

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.