Haluaisitko saada yrityksesi verkkosivut paremmin esille Google-hauissa? Hyvää Google-sijaa ei voi saavuttaa vippaskonsteilla, mutta sijoitus on kyllä mahdollista ansaita määrätietoisella työllä eli Google-optimoinnilla. Verkkosivujen tulee tällöin olla sekä teknisesti että sisällöllisesti moitteettomat. Sivuille tulisi lisäksi saada mahdollisimman paljon hyvälaatuisia sisäisiä ja ulkoisia linkkejä. Tässä jutussa tarkastellaan, niitä pieniä teknisiä asioita, jotka parantavat yrityksesi näkyvyyttä Googlessa.

 

NÄIN Hakukone LUOKITTELee tietoa

Mikään sivusto ei automaattisesti pääse Googlen hakutulosten kärkeen. Tie sinne pitää ansaita. Tässä apuna toimii Google-optimointi, viralliselta nimeltä hakukoneoptimointi tai SEO (Search Engine Optimization).

Haun yhteydessä, Google käy aina kaikki hakutulosehdokkaat läpi, ja jakaa parhaat sijat niiden toimijoiden kesken, jotka täyttävät hakukoneoptimoinnin tekniset vaatimukset, ja tarjoavat tiedonnälkäisille laadukasta ja avainsanoihin liittyvää sisältöä.

Miten Google sitten arvottaa sivustoja? Google rakastaa hyvää sisältöä. Lukijana Google on kuitenkin yhtä tarkkaavainen kuin hyperaktiivinen lapsi. Hakukone silmäilee nopeasti sivuston informatiiviset rakennuspalikat kuten otsikot ja alaotsikot, keskittymättä sen tarkemmin kirjoittajan mielenkiintoisiin näkemyksiin tai upeisiin kuviin. Jotta ylivilkas hakukone saa tarvitsemansa tiedot, ja ymmärtää sivuston arvon, kannattaa verkkosivut rakentaa tiettyjä Google-optimoinnin periaatteita noudattamalla. Näistä kerromme lisää seuraavaksi.

 

Hakukone palkitsee hyvästä käyttökokemuksesta

Verkkosivuston looginen rakenne on iloksi sekä lukijalle että hakukoneelle. Pyri navigaatiossa, toiminnollisuuksissa, sisällössä ja sisäisessä linkityksessä selkeyteen ja yhtenäisyyteen. Järjestele relevantti sisältö aiheittain, ja varmista, että kullakin sivulla on hyvä osoite (URL). Kunnollinen sivukategoriointi on hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeä.

Vältä käyttämästä Flashia, äläkä käytä liikaa JavaScriptia! Näiden luku on hakukoneille hankalaa. Apple luopui Flashin käytöstä, ja siksi muut teknologiat ovat korvanneet animoinneissa aiemmin käytetyn Flashin. Kaikki selaimet eivät vielä ymmärrä JavaScriptiä, joten älä tuudittaudu vielä liikaa JavaScriptin käyttöön nettisivuillasi.

 

Hyödynnä avainsanaa tai fraasia

Nettisivuston Google-optimointi on mahdollista tehdä ilman koodaustaitoakin. Tämän päivän sisällönhallintajärjestelmät tarjoavat monia tapoja sulloa sivuston sisään hakukoneita helpottavaa informaatiota.

Varmista, että sivun otsikko (title), osoite (URL) ja pääotsikko (H1) sisältävät valitsemasi avainsanan tai fraasin. Voit käyttää näitä myös muissa otsikoissa (H2-H4), mikäli se istuu otsikoihin luontevasti. Käytä avainsanaa 1-5 kertaa tekstissä.

 

Tee kuvista hakukoneille ymmärrettäviä

Googlen algoritmi ei osaa lukea kuvia. Siksi on tärkeää, että kerrot sanallisesti, mitä käyttämissäsi kuvissa esitetään. Lukijalle näkyvän kuvatekstin lisäksi kuvalle voi asettaa otsikon (title) sekä kuvasta kertovan tekstin (alt-tag). Nämä kummatkin antavat hakukoneelle tietoa kuvan sisällöstä. Kuvatiedosto kannattaa myös nimetä niin, että siitä selviää, mitä kuva esittää.

Image title on yleensä muutaman sanan fraasi, joka ilmestyy näkyviin kun viet hiiren kuvan päälle. Titlessä voit kertoa kuvan sisällöstä esimerkiksi yhdellä lauseella.

Alt-tag ilmestyy virheilmoitusboksin laitaan silloin, kun sivu ei lataa kuvaa. Alt-tag on tyypillisesti 1-3 sanan mittainen tiivis selitys, mitä kuvassa on tai mihin se liittyy.

 

Google-optimointi & sisäiset linkit

Verkkosivuille ohjaavat laadukkaat ulkoiset linkit lisäävät sivuston uskottavuutta.

Linkitystä voidaan hyödyntää myös sivuston sisälläkin. Valitsemastasi avainsanasta riippuen, jotkin verkkosivuston sivut ovat tärkeämpiä kuin toiset. Valitse tärkeät sivut, ja linkitä muista postauksista näille tärkeille sivuille. Varmista myös, että käyttäjä pääsee aina helposti takaisin lukemalleen sivulle. Laita siksi linkit aina avautumaan uuteen ikkunaan, jotta lukija löytää tiensä helposti takaisin.

 

tarkista Hakukonesijoitus

Hakukone muistaa vierailut sivustolla. Omien hakusanojen googlailu vääristää siksi hakutulosta. Jos haluat tarkastaa yrityksesi nykyisen sijoituksen hakukoneessa, avaa esimerkiksi Google Chrome -selaimella incognito-ikkuna. Voit käyttää myös erilaisia sovelluksia, kuten rankly.io-sovellusta, hakukonesijoituksesi tarkisteluun. 

Muista, että hakukoneiden sijat ansaitaan. Yksittäisen sanan hyvä sijoitus hakukoneessa edellyttää aina uskottavaa sivua. Sivun tulee olla tekniseltä rakenteeltaan ja sisällöltään moitteeton, ja monet muut sivustot tai sivut ovat linkittäneet siihen. Google-optimointi kannattaa huomioida myös sivuston sisällössä.

Yrityksen toimialasta riippuen, pienelläkin sivustolla on mahdollisuudet hyviin sijoituksiin, jos Google-optimointi on tehty huolellisesti.

Lue myös meidän muut kirjoitukset hakukoneoptimoinnista:

 

LATAA Generon ILMAINEN SEO-OPAS

Toivotko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä? Kokosimme avuksesi 10 helppoa käytännön SEO-ehdotusta, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

 

Lataa ilmainen  SEO-oppaamme! 

 

Kirjoittaja

Jonathan Björkskog

Jonathan Björkskog

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.