Miten valita kumppani digitaaliseen markkinointiin?

Digitaalisen markkinoinnin tekeminen vaatii sekä osaamista että aika. Jos omassa yrityksessäsi ei ole riittävästi resursseja, niin fiksuin ratkaisu saattaa olla ottaa kumppaniksi osaava digitaalisen markkinoinnin ammattilainen. Mutta, miten valita se yrityksellesi sopivin kumppani? 

Sopivan markkinointikumppanin valinta on tärkeä. On parempi nähdä hieman vaivaa valinnassa kuin vaihtaa moneen kertaan sitten toimistoa, ja aloittaa kaikki aina alusta. Oikean kumppanin kanssa yhteistyö lähtee heti oikeille urille ja yrityksesi pääsee nauttimaan digimarkkinoinnin tuloksista nopeammin.

Tässä meidän vinkkejä, miten valitset yrityksellesi sopivan toimiston.

Digitoimisto vai mainostoimisto kumppaniksi digitaaliseen markkinointiin?

Oikean kumppanin valinta voi tuntua hankalalta, sillä digitaalista markkinointia tekevien toimistojen kirjo on laajempi kuin koskaan aiemmin. Pitäisikö kumppaniksi valita digitoimisto, markkinointitoimisto, mainostoimisto, viestintätoimisto, mediatoimisto vai jokin yhdistelmä näistä?

Olipa toimiston nimike mikä tahansa, niin digitaalinen markkinointi onnistuu parhaiten silloin, kun sitä toteuttaa yhteen lediin puhaltava tiimi, jolla on oikeanlainen osaaminen.

Markkinoinnin eri osa-alueita voidaan toteuttaa samanaikaisesti, joko yhden talon sisällä, tai useammassakin toimistossa, kunhan huolehtii siitä, että koko paketti pysyy kasassa. Tiimityöskentelyn on oltava sujuvaa myös rajojen ylitse.

 

Selkeä briiffi auttaa päätöksenteossa

Ennen kuin tapaat potentiaalisia yhteistyökumppaneita, niin valmistele selkeä briiffi. Mitä enemmän tietoa pystyt kertomaan toimistoille, sitä parempi.

Pohdi esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Onko yritysisi tuote valmis sosiaaliseen mediaan? Tuotteet ja palvelut, jotka erottuvat kilpailijoistaan, saavat suurimman hyödyn sosiaalisesta mediasta.
  • Mitä toivot toimistolta? Selvitä itsellesi, mitkä ovat tavoitteesi, ja mihin asioihin tarvitset toimiston apua?
  • Mikä on budjettisi? Kuinka paljon olet valmis panostamaan markkinointiin?

Kun nämä seikat ovat selvillä, toimisto pystyy tarkemmin kertomaan, kuinka voi auttaa yritystäsi. Samalla saat myös tarkemman kuvan potentiaalisen yhteistyökumppanin osaamisesta. 

 

Mieti näitä kysymyksiä ennen kuin teet lopullisen valinnan eri toimistojen kesken

Alla on muutama kysymys, joita pohtimalla voit helpottaa omaa päätöksentekoasi:

  • Ymmärtääkö toimisto yrityksesi liiketoimintaa?
  • Ymmärtääkö toimisto yrityksesi asiakkaita?
  • Olisiko teillä mahdollisuus pitkäjänteiseen yhteistyöhön?
  • Haluatko työskennellä näiden ihmisten kanssa? Synkkaako heidän kanssaan?
  • Ovatko ajatuksenne markkinoinnista ja mainonnasta saman suuntaiset?
  • Ymmärrättekö toisianne?
  • Kuunteleeko toimisto sinua? Haluaako se oikeasti ratkaista ongelmasi?
  • Onko toimisto aiemmin saanut aikaan tuloksia myös pienemmällä budjetilla? Toimiiko heidän tekemä digimarkkinointi kustannustehokkaasti?
  • Onko toimistolla hyviä ideoita tuotteesi markkinointiin?
  • Ymmärtääkö toimisto mittaamisen tärkeyden? Millaisia raportteja se tekee?
  • Onko toimisto alansa huippuja brändäyksessä ja viestinnässä?
  • Ymmärtääkö toimisto erilaisia digimarkkinoinnin strategioita ja taktiikoita, kuten growth hackingia, hakukoneoptimointia, sosiaalisen median kanavia tai inbound-markkinointia?
  • Onko toimistolla tiimissään digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita?
  • Onko toimistolla tiimissään taitava copywriter, designer, growth hacker ja strategi, joilla on kokemusta digitaalisesta markkinoinnista?
  • Onko toimistolla tiimissään sertifioituja Google Adwords tai HubSpot -osaajia?

  

 

Etsitkö digimarkkinoinnin tekijää? 

Tutustu palveluvalikoimaamme tästä!

 


 

LATAA ILMAINEN SEO-OPAS

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä? Kokosimme avuksesi 10 helppoa käytännön SEO-ehdotusta, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS

 


 

Kirjoittaja

mikaela

mikaela

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.