Hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen ei ole salatiedettä. Todistamme sen sinulle tässä jutussa! Hyvän hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen on ennen kaikkea yksityiskohtien hiomista, ei sen kummempaa. Keräsimme muutamia käytännön vinkkejä, joiden avulla voit luoda yrityksesi verkkosivuille tai blogiin helposti tekstiä, joka generoi lisää kävijöitä, ja potentiaalisia uusia asiakkaita.

Elämme sisältömarkkinoinnin kulta-aikaa. Laadukas sisältö houkuttelee puolestaan liikennettä yritysten verkkosivuille. Siksi on hyvä osata kirjoittaa hakukoneoptimoitua tai SEO-optimoitua sisältöä, joka houkuttelee lukijoita yrityksesi sivuille.

Hakukoneystävällisen sisällön tuottaminen lähtee sitä, että sisältö kirjoitetaan lukijalle, ei Google-hakukoneelle. Tämä on hyvä muistaa! Ennen muinoin yritykset tekivät juuri päinvastoin, mutta Googlen hakualgoritmi sakottaa nykyään tällaisesta toiminnasta.

Osa lukijoistasi löytää yrityksesi julkaiseman sisällön hakukoneen avulla. Ehkä hän etsi vastaavanlaista tietoa tai haluaa kurkata kilpailijoitasi. Jotta hakukone osaa opastaa lukijan yrityksesi sisällön pariin, hakukoneen on ymmärrettävä, mistä tekstissä on kyse. Kirjoita siksi tietyn teeman eli hakusanan ympärille. 

 

Rakenna sivu hakusanan ympärille

Sisällön luomisen ensimmäinen ja tärkein vaihe on selvittää, mitä ihmiset hakevat Googlesta, ja millä tarkoilla hakusanoilla. Kaikkein yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa, että pysähdyt hetkeksi pohtimaan, millä sanoilla itse hakisit yrityksesi tuotteita.

Mikäli yrityksesi ei ole kovin tunnettu, tai toiveena on tavoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita, niin sopivin avainsana tuskin on yrityksesi nimi.

Jos yritys myy kenkiä, sanan perusmuoto on kelpo lähtökohta. Hakusanana se on kuitenkin liian epätarkka, sillä sana voi viitata kaikkeen mahdolliseen. Käsirysy Google-hauissa ei rajoitu vain kilpailijoihin, vaan nujakassa on mukana kaikkea mahdollista kuukengistä sanontaan “mistä kenkä puristaa”. Käytä siis tarkempaa hakusanaa.

Jos yritys myy kenkiään erittäin edulliseen hintaan Jyväskylän myymälässä, niin hakusanat voidaan niputtaa yhteen fraasiin muotoon "edulliset kengät jyväskylä".

Hyviä hakusanoja ja sanojen keräämiä hakumääriä voi tarkastella Google Adwords Keyword Plannerilla. Saatat huomata, että kenkäesimerkissä kengistä ei kannata käyttää sanaa jalkineet, sillä useimmat meistä hakevat sanalla kengät. Google Adwords Keyword Planner on ilmainen työkalu, mutta edellyttää gmail-tunnusta.

 

Hakukoneoptimointi: 10 vinkkiä kirjoittamiseen

  1. Valitse 2-4 sanan fraasi, jonka ympärille rakennat yhden yksittäisen nettisivun tai blogipostauksesi.

  2. Käytä valitsemaasi sanaa tai fraasia pääotsikossa (H1).

  3. Käytä sanaa tai fraasia myös jossain alaotsikossa, kuten H2 tai H3 -otsikoissa. Päätä sanan paikka sen mukaan, mihin se sopii luonnollisesti.

  4. Käytä sanaa tai fraasia tekstissäsi. Sopiva määrä on esimerkiksi 2–5 kertaa. Ehdotonta sääntöä ei kuitenkaan ole.

  5. Tee tekstistä tarpeeksi pitkä. Tekstin tulee olla vähintään 300 sanaa, mutta suosittelemme, että tähtäät ainakin 500 sanaan.

  6. Käytä sanaa tai fraasia nettisivuosoitteessa (URL). Tämän artikkelin URL on: http://genero.fi/nain-kirjoitat-hakukoneystavallista-tekstia-hakukoneoptimointi/. Tämä on hyvä. Huono URL voisi olla: http://genero.fi/fi/123456789.

  7. Tarkista, että avainsana löytyy otsikosta (Title). Useissa sisällönhallintajärjestelmissä Title poimitaan suoraan H1 -otsikosta, mutta asian varmistaminen ei ole koskaan pahitteeksi.

  8. Käytä sanaa tai lausetta sivun kuvaustekstissä (Meta Description).

  9. Käytä sanaa tai lausetta tekstin alussa sekä tekstin lopussa.

  10. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä... Käytä sanaa tai lausetta tekstiin liitetyn kuvan kuvatekstissä (ALT tag). Hakukone ei osaa lukea kuvia automaattisesti, ellei kuvan sisältöä selitä kuvatekstissä. Hyvä ALT tag -teksti on vain pari ytimekästä sanaa, joilla selität mitä kuvassa on.

 

Bonusvinkki! Jos haluat opetella hyvän SEO-tekstien kirjoitusta, voit luoda ilmaisen sandbox -harjoitussivun Wordpressissä tai Blogspotissa.

Kiinnostaako hakukoneoptimointi? Lue lisää hakukoneen toimintaperiaatteista sekä teknisistä yksityiskohdista sivuilla, jotka vaikuttavat sijoitukseesi:

Kuinka Google toimii?

Verkkosivuston tekniset yksityiskohdat kuntoon

Generon hakukoneoptimoinnin palvelut

 

 


 

LATAA ILMAINEN SEO-OPAS

Toivoisitko sivustollesi enemmän maksutonta liikennettä ja oikeita liidejä? Kokosimme avuksesi 10 helppoa käytännön SEO-ehdotusta, jotka jokaisella nettisivustolla tulisi olla kunnossa.

LATAA OPAS

 


 

 

Kirjoittaja

Jonathan Björkskog

Jonathan Björkskog

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.