Tiesitkö, että verkkosivu tai verkkopalvelu voi toimia myynnin kasvattajana, vaikka yritykselläsi ei olisikaan varsinaista verkkokauppaa? Jotta onnistut valjastamaan verkkosivusi myynnin kasvattamiseen, tulee sivustosi olla hyvin suunniteltu. Ota huomioon nämä 5 asiaa, ennen kuin aloitat verkkosivujesi uudistusprojektin.

Yritykset tekevät usein hätiköityjä ratkaisuja verkkosivustonsa uudistuksessa. Ota siksi pieni aikalisä, ja mieti seuraavia asioita ennen kuin ryhdyt toimeen. Me Generolla pidämme näitä viittä asiaa tärkeinä uuden verkkosivuston suunnittelussa.

 

1. Tavoitteet ja konsepti

Ensimmäinen kysymyksemme: Miksi yritykselläsi on verkkosivu?

Vaikka verkkosivun tavoite onkin loppukädessä aina myynnin kasvattaminen, voi verkkosivun suora tavoite olla jokin muukin. Se voi esimerkiksi olla asiakaskunnan kasvattaminen, brändin tunnettuuden lisääminen, liidien hankkiminen tai jokin aivan muu. Konseptia kannattaa työstää vasta kun tavoite on täysin selvä!

Konseptin pohjaksi kannattaa siksi miettiä: Mitä yritys täsmälleen myy? Kuinka yrityksen tuotteet tai palvelut eroavat kilpailijoiden tuotteista tai palveluista? Kuinka, ja mille kohderyhmille halutaan viestiä? Vastausten avulla luodaan sitten konsepti.

 

2. Verkkosivuston rakenteen suunnittelu ja hakukoneoptimointi (SEO)

Kun uuden verkkosivuston tavoite ja konsepti ovat selvillä, on aika suunnitella sivuston rakenne. Hyvä sivustorakenne auttaa käyttäjää navigoimaan sivustolla, ja ohjaa käyttäjää kohti asettamiasi tavoitteita. Onnistuneen rakenteen luominen vaatii hieman taustatutkimusta. Kannattaa asettua asiakkaan asemaan, ja miettiä: Mitä asiakas haluaa tietää ennen ostopäätöstään? 

 

rakenne

 

Hakukoneoptimointi (SEO) tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että tehdään analyysi, siitä, millä yksittäisillä hakusanoilla haetaan tietoa netistä. Sivustolle luodaan tämän jälkeen hakukoneoptimoitua sisältöä, joka varmistaa, että sekä asiakkaasi että Google löytävät sivustosi. Hakukoneoptimoitu nettisivusto tuo pitkällä aikavälillä enemmän ja kustannustehokkaampaa liikennettä kuin mainonta, joka jatkuu vain niin pitkään kun maksat siitä.

Saadaksesi oikeanlaisia kävijöitä verkkosivustolle, tulisi sivusto saada Google-hauissa sijoittumaan sijoille 1-5, kaikkein mieluiten kuitenkin sijoille 1-3. Vain viisi prosenttia ihmisistä jaksaa katsoa Googlen hakutuloksia kakkossivulta.

 

3. Sisältö ja ulkoasu

Vasta nyt on aika työstää sisältöä ja ulkoasua. Yleinen virhe on aloittaa ulkoasusta. Monet yritykset eivät uhraa aikaa tai ajatuksia perusasioille, jotka tulisi tehdä kunnolla kuntoon ensimmäisenä.

Jotta verkkosivujesi sisältö olisi samaan aikaan sekä myyvää että hakukoneoptimoitua, suosittelemme hyvän copywriterin hyödyntämistä. Panostus johtaa kokemuksemme mukaan kirkkaasti parempaan lopputulokseen, ja tulee lopulta myös edullisemmaksi.

Olemme Generolla kehittäneet verkkosivuston ulkoasun suunnitteluun tehokkaan prosessin, joka ehkäisee ylimääräistä teknistä työtä. Aloitamme suunnittelemalla verkkosivun eri elementit. Kutsumme tätä verkkosivun rautalankamalliksi. Kyseessä on yksinkertainen suunnitelma siitä, miltä verkkosivusto näyttää, ja mitä toimintoja sieltä löytyy.

 

rautalankamalli

 

 

UX-suunnittelu tarkoittaa verkkosivuston suunnittelua helppokäyttöiseksi, jotta kaikki sivustolle halutut toiminnot tuottavat käyttäjille lisäarvoa.

Seuraavassa vaiheessa verkkosivun visuaalinen konsepti luodaan. Määritellään, kuinka verkkosivusto kuvastaa yritystä ja sen brändiä. Tuloksena on visuaalinen konsepti, joka kiinnittää kävijöidensä huomion, on helposti ymmärrettävä sekä muistettava, ja johon kävijät voivat samaistua. 

UI-suunnittelulla luomme visuaalisen konseptin pohjalta verkkosivulle designin niin mobiililaitteille, tableteille, läppäreille kuin pöytäkoneillekin. Värit, fontit ja muut valitaan ja asetellaan paikoilleen.

Suunnittelun viimeisessä vaiheessa luomme prototyypin kotisivusta. Tällä testaamme designia ja käytettävyyttä. Asiakas voi testata verkkosivustoa, ja saa selvemmän kuvan siitä, millainen sivusta tulee ja kuinka se toimii.

 

4. Julkaisujärjestelmä / VERKKOSIVUalusta

Yksi tärkeimpiä teknisiä päätöksiä on julkaisujärjestelmän eli verkkosivualustan valinta. Generolla me työstämme verkkosivuja kahdelle eri alustalle Wordpressille sekä Drupalille. Molemmat ovat niin kutsuttuja open source -alustoja, joissa asiakas ei sitoudu verkkosivun rakentaneeseen toimistoon, eikä vuosittaisiin tai kuukausittaisiin lisenssimaksuihinkaan.

Wordpress sopii verkkosivustoksi tai verkkokaupaksi useimmille yrityksille. Se on täydellinen valinta, kun haluat helppokäyttöisen julkaisujärjestelmän, jonka käyttö ei vaadi teknistä osaamista. Suosittelemme Worpressiä etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat verkkosivun, jota voi itse päivittää. Wordpress on fiksu valinta myös yrityksille, jotka haluavat ylläpitää blogia.

Drupal sopii monimutkaisempiin sivustototeutuksiin. Ensimmäinen Drupalilla toteutettu sivustokehitys vaatii yritykseltä suurempaa rahallista investointia kuin Wordpressilla toteutettu sivusto. Drupaliin on kuitenkin helpompi tehdä muutoksia jatkossa seuraavilla päivityskerroilla. Suosittelemme Drupalia yrityksille, joiden verkkosivuilla on monenlaista sisältöä, mahdollisesti erilaisia käyttöoikeuksia tai monimutkaisempia turvallisuusvaatimuksia, ja tarve moninaisille integraatioille.

 

5. Uuden verkkosivun kustannukset

Mitä verkkosivuston uudistusprojekti sitten maksaa?

Uuden verkkosivun hintahaitari on suuri. Rakentaminen voi maksaa muutamasta tuhannesta eurosta useaan sataan tuhanteen euroon asti, riippuen sivuston laajuudesta, toiminnoista ja tarvittavasta työmäärästä. Prosessiin kuuluu monia erilaisia vaiheita, jotka vaikuttavat lopputulokseen ja hintaan.

Noin 10 000 eurolla saat verkkosivuston, jonka toteutuksessa ei ole hyödynnetty teknisiä erityisratkaisuja. Joudut todennäköisesti kuitenkin uudistamaan sivustosi lähivuosina, vähintään visuaalisista syistä.

Jos yritykselläsi on mahdollisuus investoida verkkosivuston kehittämiseen vielä hieman enemmän kuin 10 000 euroa, niin suosittelemme sitä lämpimästä! Saat näin luotua verkkosivuston, joka kuvastaa brändiäsi, ja auttaa yritystäsi saavuttamaan liiketoimintatavoitteet tehokkaammin. Hyvällä verkkosivulla on selvästi parempi konversio, jonka johdosta investointi maksaa nopeammin itsensä myös takaisin.

Toivottavasti vinkkimme auttavat yritystäsi panostamaan oikeanlaiseen verkkosivuun, joka luo konversiota ja kasvattaa aidosti yrityksesi myyntiä tulevaisuudessa.

 

Haluaisitko päivittää verkkosivustosi
tai uudistaa sen kokonaan?

Lue vielä lisää meidän Generon nettisivupalveluista tai ota yhteyttä meihin

 

lataa ilmainen opas sivustouudistuksesta

Kokosimme avuksesi kattavan oppaan, joka kertoo, mihin sivustouudistuksessa kannattaa panostaa.

Lataa ilmainen oppaamme: 5 tärkeintä asiaa sivustouudistuksessa!

 

 

Kirjoittaja

Kaisa Laakso

Kaisa Laakso

HYÖDYNNÄ ASIANTUNTIJOIDEMME VINKIT!

Miten parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa?
Entä miten verkkosivulle vaivalla hankituista kävijöistä saadaan maksavia asiakkaita?

Pysy ajan tasalla digimaailman tuoreimmista käänteistä ja palauta tärkeitä perusasioita mieleesi tilaamalla ajankohtaisten blogikirjoitustemme tiivistelmät kätevästi suoraan sähköpostiisi.